Fysik

Foton av fotograf Mikael Sjöberg.

Många ryttare upplever att de har tillräcklig grundkondition och styrka, att de får det när de mockar och rider. Detta är i stort sett en myt. För att kunna hantera hästen och sig själv fysiskt, är det av högsta vikt att ha en god grundkondition och uthållighet.

Kondition
Du bör kunna springa 3 km på 15 minuter, för att kunna rida i lätt klass. För att kunna rida lätt A och medelsvår klass bör ryttarens kondition vara motsvarande 5 km på 25 min.

När du har ridit en bana och känner att du flåsar och konditionen har blivit ansträngd, så har du missat två saker:

1. Finmotoriken= känsligheten ryttarens hand till hästens mun
2. Omdömet= ta rätta beslut

Styrka
Ridningen innehåller extremt mycket statisk styrka. Detta gör det svårt att hantera ett monotont tryck en längre tid, för att sedan vara mycket mjuk och följsam. Exempel på god träning är att träna styrka riktad mot mage och rygg, samt benstyrka. Den klassiska ”90-gradaren” är utmärkt träning, för att träna statisk styrka i benen, se dokument.

Det är lika viktigt att stretcha ordentligt; fotleder, ljumskar, lårmuskler, stora sätesmuskeln, axlar.

Koordination
Det är bevisligen mer stopp och rivningar i högervarv än i vänstervarv. En förutsättning för att förebygga detta klassiska fel, är att ryttaren är liksidig i möjligaste mån. Vem har inte hört uttrycket ”han är så svag i vänstersidan”. De flesta reflexer ryttaren har kommer självklart från högerhand- om ryttaren är högerhänt förstås. Prova bara att borsta tänderna med andra handen, än den du brukar använda så upptäcker du själv dina brister!

Ett bra tips är att träna på jonglering och samtidigt utföra en balansakt.

Relaterade Dokument