Tur eller skicklighet?

I februari publicerade vi det här på hemsidan, har du hunnit stärka självförtroendet?

”Vilken tur jag hade!

Känner du igen kommentaren ovan? Är det tur, eller beror det på dina inre egenskaper såsom skicklighet, kunskap och personlighet? Om vi säger att det beror på tur, är vi inte tränade och självsäkra nog att säga  – jag vann för att jag är duktig. För duktig, det är du – utan din insats hade ni aldrig vunnit. Din häst hade inte gått in och hoppat en bana med hindren i rätt följd och med bästa tid, utan dig. Skäms inte över dina egenskaper, våga framhäva dem och var stolt!

Träning ger färdighet. Att utveckla sin mentala inställning tar tid, men nedanför kommer några tips på vägen:

1. Självinsikt – att förstå och bli medveten om vad du gör, och inte gör, och hur det påverkar din häst och omgivning. Om du har någon med dig vid träningar och tävlingar, kanske denne har lust att filma? Då kan du med egna ögon se vad du behöver utveckla och förstå vad din tränare pratar om.

2. Kunskap – viljan att lära sig mer för att bli bättre. Försök att följa med på en kompis träning och delta från läktaren. Lär från andra och ”plocka guldkorn”. Ta det bästa av allt och gör till ditt eget!

3. Rätt mental inställning – att ha en positiv inställning. Att se möjligheter och leta lösningar mer än att se nya problem och svårigheter. Var glad över det som fungerar och vad du har. Era svagheter är bara punkter som behöver mer träning för att ni ska bli ännu BÄTTRE, för duktiga – det är ni redan. Kom ihåg att det är skillnad på att analysera och att gräva ner sig. Att vara medveten om sina svagheter är viktigt, men det är viktigare att komma ihåg sina styrkor!

4. Fokus – att fokusera på det som går att påverka och på det som hjälper till ett bättre resultat. Försök att lägga den mentala energin på rätt saker. Vad är er prio ett? Vad behöver ni jobba på för att bli bättre? Fokusera på det målet. Saker ni inte kan påverka är lika bra att stryka på listan på en gång, lägg inte energi på något i onödan!

5. Passion och glädje – göra det man brinner för. En del dagar känns livet bara grått, men försök att hitta den positiva inställningen även då. Älska din häst och din sport alla dagar om året. Hästar är levande och en del dagar är bättre/sämre än andra, försök då att vara flexibel och läsa av din häst. Det kanske inte är läge med ett dressyrpass på ridbanan även om det var planerat. Galoppjobb längs en grusväg kanske lämpar sig bättre?

6. Feedback istället för kritik – att få respons (av till exempel din tränare) är feedback (återkoppling), en hjälp för att se det som är bra och vad som kan bli bättre. Försök att tillsammans hitta tillvägagångssätt som gör det lättare. Hur ska du göra för att det ska bli bättre? Våga fråga!

7. Självkänsla och självförtroende – ingen kan vara perfekt, och ingen har bara bra dagar. Om du hittar en positiv inställning, kommer självkänslan och självförtroendet ofta automatiskt.

Reflektera! Prioritera! Agera!
Reflektera – vad fungerar, vad kan bli bättre?
Prioritera – vad KAN du förändra och vad förändrar du först? Vad är viktigast?
Agera – fokusera och jobba för det du vill uppnå. Hårt slit lönar sig!”