Övning: Travhoppning

Den här övningen är bra för de flesta, allt från unghästar till mer erfarna tävlingshästar. Det är en övning uppdelad i fyra delar som ger styrka och bra självförtroende då man kommer rätt på hindren, och det går ofta att höja ordentligt på slutet!

Hur högt du ska bygga beror på hur mycket ni som ekipage har förmåga för. Börja på 50 cm och höj allt eftersom!

Del 1. Lägg ut tolv travbommar (avståndstabell hittar du här). Här är målet att hitta flytet! Bommarna gör att hästarna bromsar upp och hittar en jämt takt och rytm. Tänk på att rida i samma takt före, i och efter serien.

Del 2. När du lyckats med första delen av övningen, går hästen i en jämn takt och ni har hittat rytm. Då ska du bygga som på bilden ovan och rida på samma lugna sätt som i första delen av övningen. Tänk på att inte öka bara för att det blir ett hinder!

Del 3. När andra delen av övningen går bra bygger du om serien så att det ser ut som på bilden ovan. Travbommar, kryss och ett galoppsprång över bommen till nästa kryss. Gör övningen om och om igen till den fungerar bra och du rider på ett lika avslappnat sätt som i dem tidigare delarna av övningen!

Del 4. I sista delen av övningen ska du komma in i trav, skutta över krysset och ta tre galoppsprång (bommarna hjälper dig att få till tre jämna, fina galoppsprång) till kryssoxern. När den här delen känns bra kan du höja kryssoxern allt eftersom! Hästen kommer automatiskt till rätt avsprångspunkt om du rider lika noggrant som tidigare och ni får bättre självförtroende!