Övning 3: Baksida vad

Som ryttare är det viktigt att fysträna för att bli liksidig. Är du oliksidig vidarebefordrar du det även till hästen. Vi kommer därför att tipsa om ett antal övningar på hemsidan, från Ulf Johanssons bok ”Ryttare är idrottare” och Haking, med jämna mellanrum – övningar du kan utföra utan avancerade redskap. Viktigt är dock att utföra övningarna på korrekt sätt från början och öka belastningen efter hand. Kvalitet på träning viktigare än kvantitet. 

Vår tredje övning stärker baksida vad och är enkel att utföra var du än är.

Klicka på bilden för att se den i större format.

Baksida vad tränar du genom att, med 90 graders vinkel i benen, häva dig upp på tå och däremellan återgå till utgångsläget med hälarna nära golvet. Börja med tio repetitioner och öka efterhand ju mer du orkar. Utför gärna övningen i intervaller med tio repetitioner per intervall.

Varför?
Ridning i sig tränar denna muskelgrupp, men för att främja liksidighet är det viktigt att träna vaderna utöver ridning för att få en jämn muskulatur. Viktigt att komma ihåg är även att träna framsida vad för att få en bättre balans i kroppen. Vi kommer tipsa om övningar som stärker denna muskelgrupp vid ett senare tillfälle.

Hur många repetitioner klarar du?