En känslig häst

En känslig och lyhörd häst vill vi nog alla ha, en häst som svarar för skänkeln när den används. Men för att hästen ska vara lyhörd för minsta ryttarhjälp är det viktigt att vara tydlig,konsekvent och bestämd. När du använder skänkeln ska du få reaktion, direkt. Kom därför ihåg att inte nöta med skänkeln eller använda den hela tiden, då förlorar du känsligheten i hästen. Det är bättre att ”kicka till” ordentligt en gång så hästen reagerar, och sedan slappna av, än att småtrycka under en längre tid. Var även noga med att kräva reaktion när du använder en hjälp, till exempel skänkeln. Om hästen inte reagerar trots att du är tydlig med dina hjälper kan det vara smart att använda spö i början som förlängning av hjälpen. Samtidigt som du använder skänkeln, hjälper du till med spöt – ordentligt (tydligt, inte plågsamt) en gång så hästen förstår vad du menar.

Hästens respekt för ryttaren måste vi träna inom många områden, bland annat efter hinder. Övningen nedan tränar just lydnad efter hinder. En häst ska vara lika lydig innan som efterett hinder!

Bygg så här:

Bygg ett rättuppstående hinder mitt på långsidan, en bit innanför spåret. Placera en bom 15 meter innan räcket, och en bom 18 meter efter räcket. OBS! Om du har ponny får du reglera avståendet mellan bommar och räcke.

Gör så här:

Börja i galopp i vänstervarv (om du byggt som på ritningen) och galoppera i en jämn rytm över bommar och räcke. Mellan första bommen och räcke ska du få in fyra galoppsprång (detta borde inte vara ett problem) och mellan räcket och den andra bommen ska du få in fem galoppsprång. Avståndet blir kort och din häst måste lyssna på dig för att få plats!

När övningen känns bra i vänstervarv kan du byta varv och göra likadant högervarv. Nu kommer dem fem galoppsprången mellan första bommen och räcket kännas enkelt medan avståndet mellan räcke och sista bommen känns kort och det blir svårare att få in fyra galoppsprång!

När du klarar övningen i båda varven kan du vrida upp svårighetsgraden lite och lägga in ett galoppsprång extra (till att börja med mellan första bommen och räcket). När du allt eftersom höjer räcket blir det svårare att få in det extra galoppsprånget mellan bom och hinder eftersom avsprångspunkten kommer något närmare.