God Fortsättning 2018!

Nu är det nystart för vårterminen, vecka 3 för veckoträningarna.

De som har fast abonnemang har också blivit erbjuden kollektivt utvecklingssamtal i Gustavsberg 9/1 kl 19.00 eller Söderby Gård 11/1 kl 19.00.

Ni som haft tidigare abonnemang har förtur fram till den 12/1 att anmäla er till vårterminens träningar.

Därefter kan nya elever anmäla intresse för fast abonnemang eller enstaka träningar, alt. reserv till respektive träningsställe.

Missa inte att anmäla er för terminen!

Väl mött!

 

 

Kategorier: Nyheter.

Favorit i repris: gymnastikhoppning 2.0

fredag1

Detta är en övning som gör hästen smidig och starkare. Den kan dock vara för tuff för unghästar då hästarna lätt får mjölksyra (rid smart och inte för länge).

Bygg fyra låga hinder med 10 meter mellan de inre stöden – tio meter mellan hindren som står lodrätt och tio meter mellan hindren som står vågrätt. Var noggrann när du mäter så det är lika långt mellan alla fyra hinder. Hinderstöd istället för block, hjälper dig att hålla hästen ”på banan”.

Rid i galopp över hindren på en volt. Du kan variera mellan fyra mycket korta galoppsprång och tre mer normala. Ofta får man rida övningen några gånger innan det flyter på bra, tänk dock på att vila efter några varv eftersom det är tungt för hästarna. Har du lättare för vänstervarv än högervarv? Utmana dig själv att rida lika väl i båda varven.

Kategorier: Nyheter.

Favorit i repris: gymnastikhoppning

tisdag

Lägg ut travbommar på ena långsidan (Hippson har en väldigt enkel lathund för avstånd vid hoppning, läs mer här), samt en studsserie på motsatt långsida. Ställ även fram ett lågt hinder på volt som bilden visar.

Börja med att trava över travbommarna på rakt spår, var noggrann med vägen både innan och efter. Vid C fattar du galopp och hoppar studsserien på rakt spår, fortsätt ned och gör en volt vid A och hoppa det lilla hindret. Bryt av till trav innan du vänder upp på rakt spår mot travbommarna och upprepar övningen.

Travbommarna lär hästen att öka och komma tillbaka, anpassa avståndet för hur mycket du och din häst klarar av. Studsserien hjälper dig att få bättre ordning på överliv och skänklar, dessutom är studs en bra styrketräning för hästen! Att hoppa på böjt spår ger lösgjorda hästar – tänk på att utföra övningen noggrant för maximal effekt.

Kategorier: Nyheter.

Styrketräning för hästen

Är du och din häst redo för vårens och sommarens tävlingar? Nedan följer två övningar som stärker hästens rygg och gör er vassare än någonsin.

Klättring
Att klättra är väldigt nyttigt för hästen. Det är dock bättre att klättra uppför än nedför, vilket kan vara bra att komma ihåg när man tränar. Har man en frisk häst är det inga problem med träning nedför – då kan man passa på att stärka bakdelsmuskulaturen genom att göra halt med jämna mellanrum på nedvägen.

Tänk på att skritta vid klättring (vilket är ytterligare en fördel med klättring vid hårt underlag). Låt hästen sänka huvudet och ta i ordentligt – arbete i låg form, med bakdelen inunder, är utmärkt för stretching och stärkning av ryggmuskulaturen.

Gymnastikhoppning
Gymnastikhoppning stärker hästens rygg. En studsserie tvingar hästen att få upp ryggen i varje språng och stärker därför muskulaturen. Vi har tidigare tipsat om bra studsövningar, se här och här.

Kategorier: Nyheter.

Konditionsträning

Som ryttare är det viktigt att konditionsträna för att orka. Försök hitta vardagssituationer där du kan träna din egen kondition, till exempel genom att ta cykeln till stallet, eller varför inte knyta på löparskorna och utmana dig själv. Hitta din egen träningsform – då är det lättare att behålla motivationen långsiktigt.

Tips på konditionsträning:

Löpträning – det är inte bara du som behöver konditionsträna, så försök få med en stallkompis, en hund eller varför inte din häst? Om du tar med dig hästen på löpturen tränar ni inte bara kondition, utan även lydnad för hand och ni har möjlighet att skapa en ännu bättre relation.
Raska promenader – passa på att skritta fram och av hästen för hand. Se till att du kan byta skor innan du sitter upp och börjar rida bara – ändamålsriktiga skor är viktigt både vid promenader och ridning.
Cykelturer – kanske är avståndet till stallet eller jobbet/skolan optimalt för en cykeltur? Lättast är att baka in träningen i saker du ändå gör till vardags!
Simning – nu när det är sommar är det ju perfekt att utnyttja våra uppvärmda sjöar/hav! Försök få med en kompis eftersom det kan vara farligt att vistas i vattnet ensam!

Har du några andra tips?

Kategorier: Nyheter.

90 grader mot en vägg

Som ryttare är det viktigt att styrketräna för att bli liksidig. Är du oliksidig vidarebefordrar du det även till hästen. Kom ihåg att det är viktigare att utföra övningarna på korrekt sätt från början och öka belastningen efter hand, än att gå ut för hårt från början. Kvalitet på träning viktigare än kvantitet.

”90 grader mot en vägg” är en övning lämplig att utföra om du har en stund över i stallet. Övningen stärker sätesmuskulaturen och framsida lår. Sitt mot en vägg med benen i 90 graders vinkel. Utför övningen så länge du orkar! Pressa dig själv att orka lite längre för varje gång du utför den. Hur länge orkar du?

Kategorier: Nyheter.