Favorit i repris: gymnastikhoppning 2.0

fredag1

Detta är en övning som gör hästen smidig och starkare. Den kan dock vara för tuff för unghästar då hästarna lätt får mjölksyra (rid smart och inte för länge).

Bygg fyra låga hinder med 10 meter mellan de inre stöden – tio meter mellan hindren som står lodrätt och tio meter mellan hindren som står vågrätt. Var noggrann när du mäter så det är lika långt mellan alla fyra hinder. Hinderstöd istället för block, hjälper dig att hålla hästen ”på banan”.

Rid i galopp över hindren på en volt. Du kan variera mellan fyra mycket korta galoppsprång och tre mer normala. Ofta får man rida övningen några gånger innan det flyter på bra, tänk dock på att vila efter några varv eftersom det är tungt för hästarna. Har du lättare för vänstervarv än högervarv? Utmana dig själv att rida lika väl i båda varven.

Kategorier: Nyheter.

Favorit i repris: gymnastikhoppning

tisdag

Lägg ut travbommar på ena långsidan (Hippson har en väldigt enkel lathund för avstånd vid hoppning, läs mer här), samt en studsserie på motsatt långsida. Ställ även fram ett lågt hinder på volt som bilden visar.

Börja med att trava över travbommarna på rakt spår, var noggrann med vägen både innan och efter. Vid C fattar du galopp och hoppar studsserien på rakt spår, fortsätt ned och gör en volt vid A och hoppa det lilla hindret. Bryt av till trav innan du vänder upp på rakt spår mot travbommarna och upprepar övningen.

Travbommarna lär hästen att öka och komma tillbaka, anpassa avståndet för hur mycket du och din häst klarar av. Studsserien hjälper dig att få bättre ordning på överliv och skänklar, dessutom är studs en bra styrketräning för hästen! Att hoppa på böjt spår ger lösgjorda hästar – tänk på att utföra övningen noggrant för maximal effekt.

Kategorier: Nyheter.

Styrketräning för hästen

Är du och din häst redo för vårens och sommarens tävlingar? Nedan följer två övningar som stärker hästens rygg och gör er vassare än någonsin.

Klättring
Att klättra är väldigt nyttigt för hästen. Det är dock bättre att klättra uppför än nedför, vilket kan vara bra att komma ihåg när man tränar. Har man en frisk häst är det inga problem med träning nedför – då kan man passa på att stärka bakdelsmuskulaturen genom att göra halt med jämna mellanrum på nedvägen.

Tänk på att skritta vid klättring (vilket är ytterligare en fördel med klättring vid hårt underlag). Låt hästen sänka huvudet och ta i ordentligt – arbete i låg form, med bakdelen inunder, är utmärkt för stretching och stärkning av ryggmuskulaturen.

Gymnastikhoppning
Gymnastikhoppning stärker hästens rygg. En studsserie tvingar hästen att få upp ryggen i varje språng och stärker därför muskulaturen. Vi har tidigare tipsat om bra studsövningar, se här och här.

Kategorier: Nyheter.

Konditionsträning

Som ryttare är det viktigt att konditionsträna för att orka. Försök hitta vardagssituationer där du kan träna din egen kondition, till exempel genom att ta cykeln till stallet, eller varför inte knyta på löparskorna och utmana dig själv. Hitta din egen träningsform – då är det lättare att behålla motivationen långsiktigt.

Tips på konditionsträning:

Löpträning – det är inte bara du som behöver konditionsträna, så försök få med en stallkompis, en hund eller varför inte din häst? Om du tar med dig hästen på löpturen tränar ni inte bara kondition, utan även lydnad för hand och ni har möjlighet att skapa en ännu bättre relation.
Raska promenader – passa på att skritta fram och av hästen för hand. Se till att du kan byta skor innan du sitter upp och börjar rida bara – ändamålsriktiga skor är viktigt både vid promenader och ridning.
Cykelturer – kanske är avståndet till stallet eller jobbet/skolan optimalt för en cykeltur? Lättast är att baka in träningen i saker du ändå gör till vardags!
Simning – nu när det är sommar är det ju perfekt att utnyttja våra uppvärmda sjöar/hav! Försök få med en kompis eftersom det kan vara farligt att vistas i vattnet ensam!

Har du några andra tips?

Kategorier: Nyheter.

90 grader mot en vägg

Som ryttare är det viktigt att styrketräna för att bli liksidig. Är du oliksidig vidarebefordrar du det även till hästen. Kom ihåg att det är viktigare att utföra övningarna på korrekt sätt från början och öka belastningen efter hand, än att gå ut för hårt från början. Kvalitet på träning viktigare än kvantitet.

”90 grader mot en vägg” är en övning lämplig att utföra om du har en stund över i stallet. Övningen stärker sätesmuskulaturen och framsida lår. Sitt mot en vägg med benen i 90 graders vinkel. Utför övningen så länge du orkar! Pressa dig själv att orka lite längre för varje gång du utför den. Hur länge orkar du?

Kategorier: Nyheter.

Stretchövningar för ryttare

För att förebygga skador, bibehålla rörligheten och öka blodcirkulationen är det viktigt att stretcha musklerna efter träning. Nedan följer några stretchövningar för dig som ryttare:

1. Insida lår
Sitt på golvet med böjda ben och fotsulorna mot varandra (skräddarsits). Placera en hand på vardera knä och tryck lätt till du känner att det stretchar insida lår.

2. Rumpa, höft och utsida lår
Sitt på golvet med böjda ben och fotsulorna avslappnat mot varandra (likt skräddarsits). Placera händerna runt fötterna och luta dig fram till du känner att det stretchar rumpa, höft och utsida lår.

3. Baksida lår
Ligg på golvet med ena benet böjt och foten ned mot golvet. Lyft det andra benet mot taket och ta tag runt låret. Dra låret mot dig till du känner hur det stretchar baksida lår. Upprepa övningen med andra benet.

4. Rygg och sida (bra för dig som mockar!)
Stå upp med fötterna ihop och armarna ovanför huvudet. Ta tag med vänster hand om höger handled och böj kroppen åt vänster till du känner hur det stretchar vänster sida. Upprepa övningen åt andra hållet.

Kategorier: Nyheter.

Handen i handsken

En mjuk och följsam hand är viktigt inom ridningen. För att kunna rida med så osynliga hjälper som möjligt måste vi träna, liksom med allt annat. Ju osynligare hjälper, desto mindre störning för hästen och ni kommer lyckas desto bättre!

En mjuk hand ska vara…

… en förlängning av tygeln.
… stadig.
… ungefär en handsbredd mellan händerna.
… med tummen uppåt, annars förlorar du känsligheten i handlederna och handen. Du håller alltså i en tygel, inte i en handväska.
…. vara med mjukt böjda armbågar nära kroppen.
…. hålla i en tillräckligt kort tygel (armbågarna ska hamna något framför överlivet) för att vara så följsam som möjligt.
När du lyckats få en mjuk och följsam hand (och en lydig häst…) ska du bara behöva öppna och stänga handen för önskad effekt. Första graden av samling är när du kramar en aning med handen för att göra en förhållning, medan första graden av eftergift är när du öppnar fingrarna en aning. Det är alltså inte armarna som ska ta förhållningar/ge eftergift.

Hitta din inspirationskälla till en mjuk och följsam hand – titta på bra ridning och hitta din förebild!

Tips på övningar…

Toalettpappersövningen vi skrev om tidigare, den hittar du här.

övning2-1024x752 (1)

Balans och koordinationsövningar är bra för en stadig, mjuk och följsam hand. Exempel på sådana övningar är att byta sittben i var tredje steg (var noga med en stadig hand i denna övning, det är lätt att handen följer med när du byter sittben).
Be en förälder eller kompis longera din häst medan du sitter på, så kan du koncentrera dig på din egen ridning – personen på marken koncentrerar sig på hästen. På så sätt tränar du på att inte ”rida med handen” och får ett starkare självförtroende.

Kategorier: Nyheter.

Vad passar er bäst?

Hur många av er brukar rida två klasser per dag vid tävling? Antagligen fler än antalet bland er som brukar träna två gånger per dag till vardags.

Momenten att åka till och från tävling, tävla två klasser och vistas på tävlingsplatsen en hel dag, är betydligt mer energikrävande än vad det vardagliga arbetet är om man bara rider/tränar en gång om dagen. Du kanske skulle nå större framgång om du tävlade en klass om dagen? För en del fungerar det bättre att rida två klasser, medan andra gynnas av att bara rida en. Prova dig fram och se vad som passar dig och din häst!

Kategorier: Nyheter.