Monthly Archives april 2017

Favorit i repris: gymnastikhoppning 2.0

fredag1

Detta är en övning som gör hästen smidig och starkare. Den kan dock vara för tuff för unghästar då hästarna lätt får mjölksyra (rid smart och inte för länge).

Bygg fyra låga hinder med 10 meter mellan de inre stöden – tio meter mellan hindren som står lodrätt och tio meter mellan hindren som står vågrätt. Var noggrann när du mäter så det är lika långt mellan alla fyra hinder. Hinderstöd istället för block, hjälper dig att hålla hästen ”på banan”.

Rid i galopp över hindren på en volt. Du kan variera mellan fyra mycket korta galoppsprång och tre mer normala. Ofta får man rida övningen några gånger innan det flyter på bra, tänk dock på att vila efter några varv eftersom det är tungt för hästarna. Har du lättare för vänstervarv än högervarv? Utmana dig själv att rida lika väl i båda varven.

Kategorier: Nyheter.

Favorit i repris: gymnastikhoppning

tisdag

Lägg ut travbommar på ena långsidan (Hippson har en väldigt enkel lathund för avstånd vid hoppning, läs mer här), samt en studsserie på motsatt långsida. Ställ även fram ett lågt hinder på volt som bilden visar.

Börja med att trava över travbommarna på rakt spår, var noggrann med vägen både innan och efter. Vid C fattar du galopp och hoppar studsserien på rakt spår, fortsätt ned och gör en volt vid A och hoppa det lilla hindret. Bryt av till trav innan du vänder upp på rakt spår mot travbommarna och upprepar övningen.

Travbommarna lär hästen att öka och komma tillbaka, anpassa avståndet för hur mycket du och din häst klarar av. Studsserien hjälper dig att få bättre ordning på överliv och skänklar, dessutom är studs en bra styrketräning för hästen! Att hoppa på böjt spår ger lösgjorda hästar – tänk på att utföra övningen noggrant för maximal effekt.

Kategorier: Nyheter.